26 March 2023
Conference
Salvant el patrimoni mariner de Torredembarra per Gabriel Comes
Date and time
Wednesday, March 16, 2022 - 18:00 h
Place
Sala de Vistes del Campus Catalunya (Av. Catalunya, 5, Tarragona, Espanya) Show map [+]
Description

Gabriel Comes, és professor jubilat del Departament de Pedagogia, des de la seva jubilació ha estat recuperant la  memòria dels treballadors i treballadores de la mar: pescadors, remendadores de xarxes. Ha part de publicar nombrosos llibres de pedagogia, ara augmenta la seva obra publicada amb llibres relacionats amb nombrosos oficis que es van perdent entre ells el de boter.

Gabriel Comes Nolla ens diu:

La nostra tasca és recuperar el patrimoni, sobretot, mariner de Torredembarra. Destacaríem tres treballs que ens semblen importants:

a) Les cançons de taverna. Recull de cançons, de començament de segle XX, que cantaven els pescadors a les tavernes. S’ha salvat la seva lletra i la seva música al poder gravar vells pescadors que les cantaven i persones que les havien aprés escoltant-les cantar.

b) Els boters. Ofici de gran importància a Torredembarra. S’han recollit en un llibre documents i fotografies antigues sobre aquest ofici. S’ha documentat tot el procés de fabricar una bota i els estris que es feien servir, la qual cosa ens ha servit per crear un petit museu.

c) El món mariner. Baix a Mar era un barri de Torredembarra, habitat, quasi exclusivament per pescadors. En varis llibres s’han recollit documents, fotografies i testimonis orals sobre la pesca, embarcacions i ormeigs. Actualment s’estan recollint ormeigs i estris antics per salvar-los.

Organizer
Iubilo-URV
Category and keywords
Society & Culture
Share